share
Valtra tractors turn 70 years

70 år med kundefokus

Valtra feirer 70-årsjubileum – smarte løsninger gir grunnlag for veksten

Valtra fyller 70 år i 2021 og feirer jubileet på en rekke måter gjennom året. For 70 år siden var fokuset på mekaniseringen av jordbruket, noe som etter hvert endret seg til et fokus på sikkerhet i arbeidsdagen, større enheter og suksessen til landlige virksomheter. Valtras teknologi og tjenester har alltid vært der for å imøtekomme kundenes behov. Men det er de siste ti årene at de største stegene er tatt. I årene som kommer ser Valtra at digitalisering og presisjonslandbruk vil endre måten vi driver jordbruk på.

2. februar 2021

– Fremskrittene som begynte for 70 år siden fortsetter og øker i tempo. Takket være iherdig produktutvikling har vi nå kommet til femte generasjon traktorer. Kundene forventer smarte ekspertløsninger fra Valtra. Vi investerer stort i fabrukken i finske Suolahti. Det nye logistikksenteret åpnet nylig og byggingen av et nytt lakkeringsverksted vil starte denne sommeren, sier administrerende direktør Jari Rautjärvi.

Kundefokus nå og i fremtiden

Valtra, den gang kjent som Valmet, begynte i 1951 serieproduksjon av traktorer i finske Jyväskylä. Den første modellen var Valmet 15, som navnet tilsier, hadde 15 hestekrefter og var utviklet for å erstatte en hest på en liten gård. Helt fra begynnelsen var kundenes behov det viktigste og grunnleggende løsninger Valtra forsatt er kjent for var på plass: høy bakkeklaring for arbeid i skogen og traktoren var også ideell for veivedlikehold. Senere gjorde ergonomiske løsnigner i førerhuset det mulig å jobbe lengre og tryggere arbeidsdager, med økt plass til føreren.

Valtra har alltid hatt et spesielt nært forhold til kundene. På tidlig 90-tall ble kundeordresystemet introdusert. Det innebar at traktorer ikke ble produsert for lager, i stedet ble hver traktor bygget spesifikt for kundene. Takket være det revolusjonerende kundeordresystemet hadde traktorfabrikken nødvendig information om kundene behov. Et vesentlig antall ansatte i produktutvikling og produksjon kom fra en solid jordbruksbakgrunn og har en grunnleggende forståelse for bondens behov.

Kundeorientering har vært utgangspunktet for produktutviklingen fram til i dag. Kundene var avgjørende for hvordan fjerde generasjon traktorer med det prisbelønte SmartTouch-armlenet ble utviklet. Både fjerdegenerasjon traktorer og den brukervennlige SmartTouch-løsningen har vært bestselgere, med en imponerende samling utmerkelser fra bransjen. I dag kan du se Valtras kundefokus på et bredt utvalg tilbehør og tilvalg som er tilgjengelig, i tillegg til Unlimited Studio der en av tre traktorer som produseres ved fabrikken i Suolahti nå blir skreddersydd til kundenes egne spesifikasjoner. Spesialbygde Valtra-løsnigner blir benyttet på mange ulike områder, inkludert jordbruk, entreprenører, flyplassvedlikehold og ikke minst forsvaret. Det kundeorienterte fokuset ser du også på utviklingen av vedlikeholdstjenester og digitale tjenester som Valtra Connect. Utviklingstempoet fortsetter like raskt som noen gang når Valtra jobber for å fortsatt forbedre tjenester og traktorer i henhold til kundenes behov.

Valtra har alltid hatt et spesielt nært forhold til kundene

Hva er neste steg? Nye regler som «EU Green Deal», globale miljøstandarder og endringer i vær og rammebetingelsene for jordbruket gir bøndene nye utfordringer i hverdagen.

– Reduksjon i bruk av gjødsel og insektmidler og behovet for å forbedre jordkvaliteten er pådrivere for presisjonslandbruk, som igjen øker lønnsomheten. Våre kunder trenger smarte maskiner og sømløs dataoverføring mellom traktorer og digitale styringsverktøy. Valtraløsnigner som SmartTouch, Valtra Guide sporfølging og smart farming-tjenster som Valtra Connect hjelper bøndene med å oppnå disse målene, sier Mikko Lehikoinen, Director, Sales and Marketing.

– Andelen smarte løsninger øker raskt og Valtra ligger i forklant av den utviklingen.

Forhandlerne er en viktig del av kundeopplevelsen

En viktig del av kundeopplevelsen er profesjonell service, deleforsyning og traktorsalg. Valtra har vært aktive i utviklingen av distribusjonsnettet sitt.

– Valtras salgs- og servicepersonell jobber med nye digitale verktøy som øker kundeopplevesen. Forhandleren kan nå forutse behov for service på traktoren, aktivere tjenester for presisjonslandbruk via nett eller konfigurere en traktor med service- og finansieringstjenester skreddersydd kundenes eksakte behov. Kundene kan også velge å aktivere ekstrafunksjoner på SmartTouch-modeller der traktorens spesifikasjoner kan utvides og oppgraderes alt etter kundens behov for smart farming-funksjoner, forklarer Lehikoinen.

Innføringen av nye digitale verktøy har begynt hos utvalgte Valtra-forhandlere i Tyskland, Frankrike og Storbritannia i 2020, med utvikling og implementering av verktøy gjennom Europa i år.

Det har også vært endringer i Valtras distribusjonsnettverk. Valtra kommer stadig nærmere kunden gjennom nye forhandlere i for eksempel Frankrike, Storbritannia og Irak.

– Valtra har blitt et attraktivt valg for mange distributører og vi er bestemte på å kunne vokse

Spesialutrustet jubileumsmodell i T-serien

For å markere 70-årsjubileet vil Valtra produsere 70 spesialutrustede «Limited Red edition» traktorer. Disse jubileumsmodellene er tilgjengelig i T-serien (T174e til T254) og vil bli solgt over hele verden.

Jubileumsmodellen har blant annet en dyp metallisk rødfarge som minner om Valtras røtter for 70 år siden. Rødfargen tas opp igjen i detaljer på traktoren, inkludert sømmene på skinninteriøret og de innvendige lysene. Jubileumsmodellen har sorte felger og en «Limited Red edition»-plakett i rustfritt stål.