share

20 år med T-serien

T-serien er 20 år denne høsten! For å markere denne store anledningen tar vi et tilbakeblikk på T-seriens historie de siste 20 årene.

2002 T «Zero»

T-serien ble lansert i september 2002 i Ungarn, og produksjonen startet bare et par uker senere, i oktober. Det var allerede stor etterspørsel etter en oppdatering av Valtras sekssylindrede modellserie, da 8000-serien ble ansett for å være gammeldags, spesielt med tanke på det ganske utdaterte utseendet og hydraulikken.

Tre år tidligere hadde Valtras S-serie allerede bevist hva et oppdatert design kunne gjøre. Den nye T-serien fulgte Valtra sitt flaggskip med et helt nytt design og ny hydraulikk. Den etterlengtede lastfølende hydraulikken viste seg å være populær med elektronisk kontroll av hver spoleventil. Den nydesignede panseret, forbedret førerhus og kontrollpaneler var et stort skritt i riktig retning. Men selv med disse innovasjonene forble T-serien i hovedsak den samme under panseret ettersom chassiset ble tatt direkte fra 8000-seriens "lang akselavstand"-versjon, og førerhuset, rammen og konstruksjonen fortsatt var fra den gamle serien.

Den elektroniske kontrollen (ofte kjent som «miksekonsollen») av hydraulikk ble ansett for å være for "teknisk" for mange, så den gamle og velkjente mekaniske åpne senterhydraulikken fra HiTech-modellene ble introdusert på nytt i 2004.

T-series T2, 2009-2012

2007 T1 & T2  – de neste trinnene

I 2007 ble T-serien ytterligere oppgradert for å møte utslippskravene Stage 3A – med common-rail, 4-ventilers motorer og modellbetegnelsene ble endret slik at de sluttet med "1". Den lastfølende hydraulikkstrategien ble også endret; nå kunne alt styres fra armlenet. På dette tidspunktet inkluderte T-seriens portefølje de klassiske HiTech og Advance-modellene. Disse traktorene hadde fortsatt relativt kort girkasse og lang, 160-liters chassisdrivstofftank laget av stål. Dette var en favoritt blant de som drev i skogen. På en lang dag ute på jordene var det imidlertid nødvendig med en tilhørende plasttank.

Men det kom mer: mot slutten av 2007 var det en stor produktlansering i Hämeenlinna, Sør-Finland. T-serien kan nå skilte med en helt ny fem-trinns powershift-enhet (Versu) samt Valtras egen CVT (trinnløs girkasse). De mye etterlengtede nye modellene i T-serien ble godt mottatt. Valtra-forhandlere var spesielt ivrige etter å motta den nye T-serien, selv om det tok mer enn ett år før produksjonen kom i gang for fullt. I mellomtiden var Stage 3B-løsningene med SCR (systematisk katalytisk reduksjon) allerede under utvikling.

Valtra T-serie T3, 2011

2012 T3 – mellommodell (Trinn 3B)

SCR ble integrert i tredjegenerasjons T-seriemodeller med produksjon som startet i 2012. Selv om lanseringen gikk bra, var det noe kritikk mot T-seriens ytre design, som noen mente lignet for mye på tidligere modeller. Valtra har alltid lyttet til kundene sine, og tok kommentarene til seg og gjennomførte en ansiktsløftning. Et annet problem var at frontløft var veldig populært i mange land, men den passet ikke godt til måten T-serien ble bygget på den gangen. Forakselen var plassert rett under motoren for å balansere vekten over begge drivakslene. Dette viste seg imidlertid problematisk med store frontredskaper, som gjorde fronten for tung. Dessuten var svingradiusen ikke blant de minste på markedet – hjulstørrelsene hadde blitt større med årene.

2014 T4, en suksess!

Høsten 2014 endret alt seg. Ikke bare ble front- og bakløft rekonstruert, men omtrent alt imellom var også endret! Det nye designet, det nye førerhuset og det nye chassiset var alle store forbedringer. Den nye 4. generasjons T-serien ble entusiastisk mottatt av kunder og forhandlere og fikk kritikerros i landbrukspressen. Til nå hadde ikke tidligere generasjoner av T-serien vunnet noen utmerkelser, men den nye T-serien mottok mange i flere fora.

Utviklingen av T-serien sluttet ikke der. I 2017 lanserte Valtra det revolusjonerende SmartTouch-brukergrensesnittet; et nytt kontrollarmlene og en 9” berøringsskjerm. SmartTouch revolusjonerte kjøreopplevelsen, ytterligere forbedret av Valtra Guide, det mest brukervennlige automatiske styresystemet på markedet.

Valtra T-serie T4, 2017

2021 T5. I dag

To år senere, 2019, ble motoren oppgradert for å møte EUs Stage V-utslippsstandarder, og til slutt ble hele serien til femte generasjon ved hjelp av et nytt brukergrensesnitt. En stor endring, som ikke er synlig for brukerne, men som er ekstremt viktig, er overgangen til RMI-systemet (reparasjons- og vedlikeholdsinformasjon). RMI-systemet, som stammer fra et EU-direktiv, resulterte i en fullstendig endring i elektronikkstrukturen for T-serien. Samtidig ble et nytt serviceverktøy tatt i bruk som garanterer at servicen passer for hvert enkelt kjøretøy.

T-serien er som å kjøre på luft

Luftfjæret foraksel var allerede introdusert mot slutten av 1990-tallet for Mega 8000-serien, og det var et naturlig valg for alle T-seriens modeller. Det var imidlertid ikke alle kunder som benyttet seg av dette. Utnyttingsgraden for luftfjæret foraksel i førstegenerasjons T-seriemodeller var omtrent 40 %. Dette er lavt sammenlignet med dagens 5. generasjon T-serie hvor rundt 93 % er utstyrt med luftfjæret foraksel.

Ulike designforbedringer gjør selvfølgelig at dagens luftfjæringsløsninger er meget godt integrert i traktoren, i motsetning til den klumpete konstruksjonen som var tilgjengelig i tidligere generasjoner. Til tross for denne designforskjellen, har funksjonen alltid vært utmerket, i ethvert arbeid og ved enhver temperatur. Dette fremhever spesielt hvordan traktorer (og spesielt T-serien) har utviklet seg gjennom årene: Mer komfort, mer effektivitet – og (for ikke å glemme) det generelle designet!

Valtra T-serie T5, 2021

Valtra T-seriemodeller