share

20 år med Valtra N-serie

Valtra N-serie ble lansert for første gang i 2005 Agritechnica. For å markere traktorseriens 20-årsjubileum ser vi tilbake på den over 20 år lange historien til N-serien.

Lenge før N-serien – de fire store dieselpionerene

Valtra har alltid vært en pioner når det gjelder å bygge kraftige traktorer med firesylindrede motorer. Modellen 702S, med 91 hk, ble lansert i 1972. På den tiden ble den ansett som den kraftigste firesylindrede traktoren på markedet – selv om den i hovedsak var kjent i Finland. Ti år senere kom Volvo BM Valmet 805, som fortalte historien om den kraftige firesylindrede traktoren på nytt – denne gangen til et bredere nordisk publikum. Tidlig på 1990-tallet utvidet Valmet salget til resten av Europa, og også utenfor kontinentet. Den nye 6000-serien bestod av firesylindrede modeller, blant annet den legendariske 6400, som ble produsert i hele 17 år. Senere kom toppmodellen 6850 med en imponerende effekt på 120 hk. Etter hvert som utslippskravene endret seg – og kundenes behov med dem – kom tiden for en arvtaker. Den nye N-serien ble presentert i 2005 på Agritechnica. I dag, 20 år og nesten 65 000 produserte N-traktorer senere, kan vi trygt si at N-serien har vært Valtras mest suksessrike serie noensinne.

Den turboladede Valmet 702 S ble lansert i 1975. Et par år senere forsøkte man å bli en fullsortimentsprodusent ved også å tilby fôrhøstingsmaskiner.

TwinTrac var allerede populært på 6000-serien, akkurat som i dagens moderne N-serie, der nesten hver fjerde traktor leveres med dette systemet.

Noe måtte til for å finne riktig vei

N-serien var ikke den første traktoren som forsøkte å erstatte den gode, gamle 6000-serien. Først kom den mer kompakte C-serien, og deretter den direkte etterfølgeren M-serien. Begge modellene slet dessverre med å overbevise kundene. C-serien hadde et lite førerhus, mens ramme og kropp på M-serien hadde blitt altfor langt. Løsningen ble derfor en slags hybrid mellom disse to kortlivede modellene. Det innebar riktignok at de måtte si farvel til den rammeintegrerte drivstofftanken, men til gjengjeld ble mange gode funksjoner og alternativer fra 6000-serien beholdt. 

N-seriekunder kunne naturligvis velge den motoreffekten og det tilvalgene de trengte. Alle modellene var utstyrt med moderne common rail-motorer, programmerbare transmisjoner og hydraulikksystemer. Standardutstyr inkluderte både fjæring på både førerhus og foraksel. På denne tiden var forasklefjæringen en teknologi lånt fra et søstermerke – det var altså ikke luftfjæring. I første omgang besto modellprogrammet av Classic-modellene med tørr hovedkløtsj og HiTech-modellene med vendegiret Powershuttle. Advance-modellene, som var etterlengtet på grunn av sitt lastfølende hydraulikksystem, kom omtrent et halvt år senere.

Modellnummereringen startet nå med «1». Allerede i 2008 ble den minste modellen, N91, erstattet av N82 og N92. Den «lille N» brukte forakselen fra A-serien og hadde derfor ikke forakselfjæring. Den eneste tilgjengelige transmisjonen var den tradisjonelle HiTech.

N-seriens første generasjon utviklet seg raskt

Utviklingen gikk raskt på den tiden. I 2009 kom den større «andre generasjonen» av Versu (med 5-trinns powershift) og Direct (med Valtras egen trinnløse transmisjon, CVT). Disse hadde avansert elektronisk styrt hydraulikk. I motsetning til forgjengeren Advance, fikk de nye modellene separate oljer for hydraulikk og transmisjon – en egenskap som ble høyt verdsatt av brukere med tungt utstyr. De nye, større hydraulikkpumpene var også et klart løft i kapasitet.

På Agritechnica 2011 ble den «tredje generasjonen» N-serie lansert, som oppfylte den nye utslippsstandarden Stage IIIB. Traktorene benyttet SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction), med AdBlue som reduksjonsmiddel for nitrogenoksider. Utseendet ble også modernisert, men ramme og transmisjon var i hovedsak videreført fra tidligere modeller. Den nye frontdelen med fullt integrert trepunktshydraulikk og frontlaster ga imidlertid langt bedre smidighet på alle modellene. Samme år ble Valtra Unlimited Studio åpnet. Også de leddstyrte Valtra X-modellene ble tatt inn igjen i tredje generasjon, men salget ble aldri stort, og dermed tok den «leddstyrte epoken» slutt. Den prisbelønte Valtra LH Link svingbare frontmonterte trepunksthydraulikken, som ble tilbudt som fabrikkmontert alternativ i tredje generasjon, fikk en enda kortere karriere.

Tresylindrede traktorer – med hele fem powershift-trinn!

Kort tid etter de store modellene ble også de små modellene fullstendig fornyet. De fikk AGCO Power 33-motoren – dette var den eneste gangen tresylindrede motorer ble brukt i N-serien. Modellene N93 og N103 hadde moderat motoreffekt, og traktorene kunne ikke leveres med frontkraftuttak. Dermed ble salget begrenset i Sentral-Europa, men i Norden ble disse traktormodellene populære takket være den bratte panserformen og den smidige manøvreringen. 

Samtidig ble HiTech 5 introdusert i den mindre delen av N-serien. Det betød fem powershift-trinn i stedet for tre – og alle girskift ble utført elektronisk, uten spaker. Det samme alternativet ble raskt tilgjengelig også for de firesylindrede modellene N113 og N123. Den større N143 med 4,9 liters motor fortsatte med HiTech 3. I toppnivået, Versu og Direct, inngikk modellene N143 og N163. Litt senere ble også N123 lagt til, hovedsakelig etter forespørsel fra det franske markedet.

Første generasjon N-serien ble lansert i 2005

Valtra N-serien har alltid vært en allsidig maskin, som denne N123 i skogen. Første generasjon N-serien ble lansert i 2005.

Fjerde og femte generasjon av Valtra N-serien – sterk og smidig

Tiden var etter hvert moden for en større oppdatering. Den fjerde generasjonen av N-serien, med helt nytt førerhus og design, ble introdusert året etter den svært vellykkede lanseringen av fjerde generasjon T-serie. Serieproduksjonen startet i 2016. Modellutvalget besto av seks modeller av omtrent samme størrelse og utseende, alle med firesylindrede motorer. Introduksjonen ble samordnet med innføringen av EU Stage IV-utslippsstandarden.

De minste modellene, N104–N124 med AGCO Power 44-motor, ble levert kun med HiTech (5)-transmisjoner. Dette var også de siste modellene som kunne utstyres med HiTrol-turbinkløtsj, et høyt verdsatt alternativ i Norden, men nesten ukjent i land som Spania og Frankrike. Da Stage V-standarden skulle innføres, tok den mer kompakte G-serien over effektklassen. Da produksjonen av de mindre N-seriemodellene ble avsluttet i 2020, betydde det også farvel til HiTrol, etter over 30 års tjeneste.

De tre større modellene, N134–N174, fikk i tillegg en ny versjon – Active – med lastfølende hydraulikk (LS) men med mekaniske betjeningsspaker – en løsning som raskt ble populær. Disse modellene med AGCO Power 49-motorer har fått flere oppgraderinger siden lanseringen. I 2019 ble utslippsklassifiseringen endret trinnvis til Stage V, og den hydrauliske forakselfjæringen ble erstattet («tilbakeført») til pneumatisk Aires-fjæring.

Fjerde generasjon N-serien var også tilgjengelig med svingbar frontmontert trepunksthydraulikk

Valtra N-Serie fjerde generasjon kom 2015

Valtra femte generasjon N-Serie

I 2021 utviklet N-serien seg videre fra «fjerde» til femte generasjon, med en omfattende oppdatering av interiøret i førerhuset. Samtidig ble programvaren gjort kompatibel med EU RMI-regelverket (Repair and Maintenance Information). Endringen ble synlig utvendig med nye, standard kjørelys («dagslys»). De siste årene har den største modellen vært den mest populære, og 42 prosent av femte generasjon N-serier selges med Direct CVT – litt mer enn den nest mest populære varianten, Active. I løpet av disse 20 årene har den mest solgte modellen vært N101, med 6400 produserte enheter, men N175 er allerede i ferd med å ta igjen. Det er trygt å si at Valtra N-serien nå er sterkere og mer trinnløs enn noensinne.

På årets Agritechnica vil en Valtra N175 Direct bli vist frem med Valtra Unlimited-tilpasning. Besøk Valtra på Agritechnica og motta en gave ved å forhåndsregistrere deg. Får du ikke deltatt på Agritechnica? Ta kontakt med din lokale Valtra-forhandler for en demonstrasjon av femte generasjon N-serie.

 

This year at Agritechnica, there will be a Valtra N175 Direct on display featuring Valtra Unlimited customisation. To visit Valtra at Agritechnica and receive your free gift, pre-register here: Can’t get to Agritechnica? Ask your local Valtra dealer for a demonstration of the fifth-generation N Series.

Finn din nærmeste forhandler

SØK HER