share

Hvordan traktorførerhuset har forbedret sikkerhet og komfort

I denne bloggen tar vi en titt på utviklingen av traktorførerhusene våre, hvordan de forbedret sikkerheten og komforten for bønder, og hvordan de har endret seg gjennom årene.

Traktorforhistorie – hester hadde ingen hytte

Hestetrukne jordbruksredskaper hadde ikke hytter, så de første traktorene hadde det heller ikke. De andre fordelene traktorer ga var nok til å overbevise bøndene om at mekanisk kraft var bedre enn muskelkraft.

Gummihjul og andre store forbedringer gjorde traktorer brukbare året rundt, og motoren fortsatte å trekke hele dagen og utover natten. Dette førte til at bøndenes arbeidsdager ble lengre. Forståelig nok begynte førerne å se etter et slags dekke for å beskytte seg mot det verste været. Motoren fungerte selvfølgelig også som en varmekilde som kunne brukes til å varme opp sjåføren. Flere ulykker forårsaket av at traktorer veltet, fremhevet behovet for bedre førersikkerhet. På slutten av 1970-tallet utviklet flere produsenter traktorer med førerhus. Disse utviklet seg snart til løsninger som tilbød et visst nivå av støyisolering samt oppvarming og kjøling. På begynnelsen av 1980-tallet gikk myndighetene inn og begynte å kreve løsninger for å sikre arbeidsmiljøet.

Valmet – en forløper innen traktorhyttekomfort

Valmet var en forløper når det gjaldt å skape komfortable traktorførerhus. Små gårder og lange vintre i Finland tvang bøndene til å tjene penger på skogbruk. Sammenlignet med skogsarbeid med hest, ga bruken av traktorer et reelt sprang i arbeidseffektivitet. Spesialiserte traktorer utviklet seg raskt til skogsmaskiner på 1970- og 80-tallet. De første Valmet traktorhyttene fra midten av 60-tallet til slutten av 1970-tallet inkluderte hele spekteret av muligheter for skogsarbeid: god oppvarming, et smal design for å passe inn mellom trærne selv i røft, ujevnt terreng, og egnetheten til en halvsporsløsning. Dette var det beste alternativet for en tohjulsdrevet traktor for å takle det enorme behovet for trekkraft i et ekstremt glatt og snørikt terreng.

Store førerhus bedrer ergonomien

Firehjulsdrift var den neste innovasjonen som ble dagligdags. Den nordiske traktorserien «Volvo BM Valmet» ble lansert i 1982 og endret tilnærmingen til førerhusdesign fullstendig. Nå som det var et stort førerhus, kunne du snu setet og jobbe «bakover» med for eksempel en hydraulisk tømmerlaster, en annen ny oppfinnelse.

Samtidig ble mer oppmerksomhet rettet mot førerkomfort, støyisolering og oppvarming. Klimaanlegg var fortsatt mer en tilleggsfunksjon i den nordiske serien, men det var allerede i ferd med å bli mer standard for rivaler som jobbet på søreuropeiske eller amerikanske felt. På 1980-tallet lanserte de fleste store produsentene traktorer med hytte, og for dem ble klimaanlegg prioritert fremfor skikkelig oppvarming.

Førerhuset i Nordic-serien var romslig og godt oppvarmet, men på mindre enn ti år ble det erstattet av et nytt design for 6000- og 8000-serien. Nå ble hytta mer avrundet og moderne i stilen. Varmeapparat, kjøle- og klimaanlegget var plassert i taket, hvor det var lettere å få frisk og kjølig luft inn i førerhuset. 05-seriens varmeapparat plassert i dashbordet fungerte bra i kaldt klima, mens takvarmere lot førerens føtter fryse. Som ekstrautstyr hadde det nye førerhuset en ekstra varmeovn for fotbrønnen – en unik Valtra-funksjon som snart feirer 35 år!

Førerhusene i 05-serien ble levert av Volvo BM, men den nye generasjonen ble laget for Valmet og Valtra av selskapet MSK Cabins, et finsk familieeid selskap som har vært vår leverandør siden 1960-tallet. MSK og Valtra-samarbeidet er fortsatt tett i dag.

25 års utvikling – med én traktorførerhusramme!

Fra 1965 til 1990 utviklet den åpne «arbeidshesten» seg til et komfortabelt, lydisolert og luftkondisjonert førerhus. Den påfølgende perioden fra 1990 til 2015 opprettholdt Valtra sin posisjon med ett hovedkonsept som var under konstant utvikling og forbedring. Et stort fremskritt for traktorførerens komfort på denne tiden var hyttefjæring, som til slutt førte til den prisbelønte AutoComfort. Lydisolering og klimaanlegg var også i stadig utvikling. På dette tidspunktet ble det gjort enorme forbedringer av ergonomien ved å introdusere Valtra power shuttle, automatiske girfunksjoner og til slutt armlenekontroll for transmisjon, hydraulikk og mange andre funksjoner.

Et skritt foran

Det var fortsatt viktig å opprettholde den beste, sikreste og mest komfortable inngangen til førerhuset. Og muligheten for å jobbe i revers forble viktig. Takket være Valtras prestasjoner på disse områdene ble nye markeder åpnet, og det nordiske salget begynte å ha en mindre andel av volumene.

Transmisjons- og kontrollsystemutviklingen TwinTrac full revers drivsystem ble enda enklere å jobbe med og økte i popularitet. Selv om det ikke gjenspeiles så mye i salget, var også skogshytta en viktig utvikling. Dette var to unike Valtra-funksjoner og ikke noe rivalene kunne tilby.

Ett spørsmål forble imidlertid ubesvart. Sikten foran var dårlig. Dette var spesielt merkbart ved bruk av frontlaster. Til tross for dette har T888-førerhuset (vårt offisielle prosjektnavn) hatt et vellykket produktliv, forbedret bondens arbeidsplass - og siden 2013 har det også blitt produsert i Brasil for den søramerikanske Valtra-serien.

Lansering i 2014

Valtras ingeniører og designere jobbet hardt med et prosjekt kalt «CM08». Etter seks år med nøye utvikling ble den nye 4. generasjon T-serien lansert med en helt ny hytte. Sikker og enkel tilgang ble integrert med et effektivt og ergonomisk design. Eksepsjonell oppmerksomhet ble viet utsyn, ved ikke bare å lage størst mulig vinduer, men også gjøre det enkelt å se gjennom dem under alle forhold! Den har god varme og klimaanlegg med dyser rettet mot alle vinduer, gode vindusviskere og gode arbeidslys. Med over en halv kvadratmeter takvindu er frontlasting nå en enkel oppgave. Det totale vindusarealet er over 6,2 kvadratmeter, noe som forbedrer sikten hele veien rundt. Det ofte brukte 360 graders synlighet-slagordet ble utvidet til 365 dager og netter synlighet, med god grunn!

Spesielle funksjoner som skogshytta ble ikke glemt. Takvinduet var nå en polykarbonatløsning på 0,83 kvadratmeter – noe som gir enda bedre sikt ved arbeid bakover. TwinTrac ble også oppdatert med elektrisk styring, noe som gjorde de bakre kontrollene lettere å justere etter arbeidet.

Digital innflytelse på traktorens førerhusdesign

Tre år senere ble førerhuset oppdatert for å gi plass til det revolusjonerende SmartTouch- grensesnittet – et helt nytt kontrollarmlene med ni-tommers berøringsskjerm. Terminalen er enkel og intuitiv å bruke, og inkluderer Valtra Guide automatisk styring med et raskt voksende antall alternativer for presisjonslandbruk. Utviklingen avtar ikke. En helt ny rattstamme med A-stolpedisplay og sofistikert interiørdekor ble lansert med den nye Q-serien i 2021 samtidig som nye arbeidslys også ble introdusert.

Siden lanseringen i 2014 har Valtra T-serie-førerhuset vist seg å være ekstremt populært. I prøvekjøringer har Q-serie-kundene berømmet Q-seriens førerhus for dens kjennskap til T-serien og suveren ergonomi og enkle tilgjengelighet. Bestill en prøvetur hos din lokale forhandler for å se hvor ergonomisk og komfortabel førerhuset egentlig er på en Valtra.

Be om en demo av Q-serien

Se selv hvordan førerhuset i Q-serien er. Be om en prøvekjøring i dag.
Be om en demo