share

Valmet til Valtra: En historie om mange hestekrefter

Valtra har en lang historie med å produsere 6-sylindrede traktorer. Valmet, Volvo BM, Steyr, Massey Ferguson og AGCO har alle spilt en rolle i Valtras historie om traktorer med mange hestekrefter. I denne bloggen tar vi en kort titt på historien til store 6-sylindrede traktorer fra Valmet 1502 til den moderne Valtra Q-serien.

1502: Valmets første 6-sylindrede traktor

Siden midten av 1960-tallet har Valmet vært kjent for 4-sylindrede traktorer. Disse produserte mange hestekrefter ved tidlig bruk av turbolading. I 1975 ble Valmets første 6-sylindrede traktor lansert. Sekshjulingen 1502, med imponerende 136 hk, ble ingen stor salgssuksess, men den er velkjent blant traktorentusiaster.

Volvo BM Valmet 2005 hadde et stort, komfortabelt og vamt førerhus som ga traktoren en høyde på opptil 340 cm. Den veide også opp mot imponerende sju tonn.

Valmet 2005 og 2105 med opptil 163 hk

I løpet av 1970-årene ble Valmet-traktorer stort sett solgt i Finland (og i Brasil, selvfølgelig). Imidlertid åpnet det internasjonale markedet seg for Valmet på 1980-tallet, etter oppkjøpet av Volvo BM. Den nye «nordiske» traktorserien var klar i 1983. Modell 905 hadde en 6-sylindret Valmet-motor med 105 hk. Det var imidlertid behov for enda kraftigere traktorer. Dermed ble Valmet 2005 og 2105 lansert i 1986. I virkeligheten var disse traktorene kun en ansiktsløfting av Volvo BM 2600-serien fra syv år tidligere. Traktoren hadde et stort, komfortabelt, godt oppvarmet og luftkondisjonert førerhus som ga en total høyde på opptil 340 cm. Den hadde også en imponerende vekt på nesten sju tonn. Volvo-motoren på 5,5 liter ga opptil 163 hk. Transmisjonen stammer fra Volvo BM 800-serien fra midten av sekstitallet, og traktoren ble opprinnelig designet for slepte redskaper. Valmet la inn en fast ordre til Volvo BM på 1000 traktorer, og Volvo BM opprettholdt produksjonen i litt over to år. Dette var den siste serien med landbrukstraktorer som ble laget i Sverige. Etter at disse gigantene ble solgt, var det fortsatt behov for nyere og større traktorer.

Det østerrikske selskapet Steyr var en annen, mellomstor, lokal produsent med lignende bakgrunn. Valmet var åpen for å utforske et nytt samarbeid. Valmet og Steyr designet et felles halvtungt traktorprosjekt. Selv om den aldri ble satt i serieproduksjon, ble det laget noen få prototyper, og det var bemerkelsesverdig suksess med motoren. For mer detaljert informasjon om denne episoden av Valtras historie, anbefaler vi å lese bøkene til den respekterte traktorhistorikeren Hannu Niskanen, som jobbet som produksjonsdirektør i Valtra på den tiden.

Valmet 8300 og 8600: det nærmer seg 200 hk

Valmets 612DS med stor motor ble brukt i Massey Fergusons 3690, en ny generasjon tunge traktorer, så kontakten mellom de to selskapene ble etablert allerede på 1980-tallet. De Massey Ferguson-baserte Valmet 8300 og 8600 ble lansert på slutten av 1989. På den tiden var det ikke noe selskap som het AGCO – det nåværende selskapet som både Massey Ferguson og Valtra tilhører, ble grunnlagt bare ett år senere.

Forskjellene mellom merkene ble etablert gjennom ulike designfunksjoner, inkludert Valmets nye panserdesign som ble brukt i den fremtidige 8100-modellen og Mezzo-serien halvannet år senere. Denne samarbeidsformen hadde sine utfordringer, men til tross for relativt få solgte traktorer, varte samarbeidet lenge, og den siste av disse traktorene ble levert i 1997!

Den første Valtra S-serien ble vist frem på Agritechnica i 1999. Den hadde blant annet TwinTrac vendbarer førerplass og kraftig hydraulikk.

Den første Valtra S-serien: fra 200 hk til 300 hk

Mot slutten av 1990-tallet økte effektiviseringen av jordbruket og med et fokus på salg til kontinentet, økte også betydningen av traktorer med mange hestekrefter for Valmets fremtid. Det nye konseptet, Valtra S-serien, ble presentert på Agritechnica i 1999. Den hadde en tysk (ZF) semi-powershift girkasse, et nytt førerhus med TwinTrac reversdrift og kraftig, toppmoderne hydraulikk. Traktoren ble helt og holdent kontrollert via en terminal som brukte Linux som operativsystem. I løpet av denne tiden endret Valmet navn til Valtra.

Denne nye S-serien var en enda større maskin enn 2105 fra femten år tilbake i tid. Sisu diesel-motoren på 8,4 liter passet perfekt til traktoren. S-serien fra 1999 var uvanlig. Noen funksjoner kunne bli sett på som for avanserte, mens semi-powershift-transmisjonen kunne bli sett på som gammeldags. Å bli med i AGCO-familien ga nye utviklingsmuligheter og høsten 2007 ble en helt ny S-serie med CVT-gir presentert. Til tross for at få enheter ble produsert, påvirket den Suolahti-produserte S-serien i stor grad utformingen av andre modeller som skulle komme.

Den første S-serien med CVT-girkasse og opptil 370 hk

Høsten 2009 ble mye nytt introdusert, inkludert de nyeste girkassene til N- og T-serien og den nye S-serien. Dette var en stor endring i forhold til forrige generasjon, kun motoren var igjen fra den tidligere S-serien. Samarbeidet som ble muliggjort ved å jobbe i AGCO la til rette for nye utviklinger og en ny generasjon enda større traktorer ble satt i produksjon og eksisterer den dag i dag.

Etter de utfordrende årene på begynnelsen av nittitallet økte Valtras traktorsalg raskt og i 1997 ble det solgt mer enn 2000 6-sylindrede Valtra-traktorer. Fra dette forble andelen av de høye hestekreftvolumene marginale, inntil den nye S-serien ble satt i produksjon.

Den nye 6-sylindrede traktoren i Q-serien kompletterer Valtras hestekrefter-utvalg

Et slående trekk ved S-serien siden andre generasjon er at den opptil 12 tonn tunge traktoren egentlig bare kommer til sin rett når redskap og arbeid krever over 300 hk. Resultatet er at det har vært et gap i Valtras portefølje over T-serien, (med litt over 7 tonn og rundt 250 maks hk).

I september 2022 ble dette problemet endelig løst! Valtra Q-serien byr på opptil 305 hk med en rimelig egenvekt på litt over ni tonn – og fyller hk-gapet perfekt. Lanseringen av Q-serien var en stor suksess. I prøvekjøringer har den vist seg å være populær blant både store gårdsbruk og entreprenører. Ordrebøkene viser at denne traktoren har vært svært etterlengtet av både forhandlere og kunder. Q-serien er ikke bare en ny traktor som kompletterer Valtras hestekrefterportefølje, men representerer over 45 års erfaring med 6-sylindrede traktorer.  

Finn din nærmeste Valtra-forhandler

FORHANDLERE