share

Riktig dekktrykk sparer drivstoff og tid

Dansk forskning på dekktrykk

Et sentralt dekkpumpesystem og VF-dekk er en utmerket kombinasjon som gir bedre avkastning, lavere drivstofforbruk og tidsbesparelse. I en fersk dansk studie ble det benyttet dekktrykk helt ned i 0,6 bar, noe som reduserte drivstofforbruket med omtrent en liter per hektar.

Testtraktoren hadde Bridgestone VF 710/70R42 BS VT-dekk bak og VF 600/70R30 BS VT-dekk foran. CTI dekktrykkkontrollsystemet kan sees på enden av akselen. I testen ble en potetåker dyrket etter høsting med en Amazone 5-meters Cenius-kultivator. Traktoren hadde ekstra ballast på 1,8 tonn foran og hjulvekter bak. Vektfordelingen til traktoren var 52:48 (statisk) på plass og en ideell 42:58 (dynamisk) ved trekking. Cruisekontrollen var satt til 15 km/t, og høyeste oppnådde hastighet var 13 km/t, noe som betyr at traktoren leverte full kraft hele tiden.

 

Høsten 2023 gjennomførte Valtra en praktisk test i Danmark med en Valtra Q305 traktor, Bridgestone VF (Very High Flexion) dekk, en montert CTIS (Central Tire Inflation System), og en 5-meters Amazone Cenius 2TXSuper kultivator. Drivstofforbruk, arbeidshastighet og jordpakking ble målt med tre forskjellige dekktrykk: 0,6, 1,6 og 2,0 bar. 

– Bønder kan alltid endre dekktrykket på veien og i åkeren selv uten et dekktrykkkontrollsystem og med vanlige dekk, men det gjør de sjelden. Fordelen med en CTIS er at den kan brukes fra traktorens førerhus og at det er så enkelt å endre dekktrykk. VF-dekk muliggjør på sin side en stor justeringsmargin for dekktrykket, sier Keld Andersen, Agricultural Product Manager hos dekkprodusenten Bridgestone.

Dekktrykk helt ned til 0,6 bar kan høres farlig ut, men med VF-dekk fungerer det bra. Dekkene ble nøye overvåket i testene, og de gled ikke i det hele tatt eller kollapset, for eksempel i svinger.

 

Et dekktrykk på 0,6 bar fremskynder arbeidet med ca. 1,8 prosent sammenlignet med 1,6 bar.

Jens Christian Jensen, som organiserte testen, og Sophie Rothaus, som kjørte traktoren, var imponert over effekten av optimalt dekktrykk på drivstofforbruk, arbeidseffektivitet og jordpakking.

 

Mindre drivstoff, tid og jordpakking

Ved arbeid på jordet sparer dekktrykk på 0,6 bar sammenlignet med trykk på 1,6 bar omtrent en liter drivstoff per hektar. Tilsvarende sparer høyere trykk drivstoff ved kjøring på vei, men forskjellen er mindre.

Et dekktrykk på 0,6 bar fremskynder arbeidet med ca. 1,8 prosent sammenlignet med 1,6 bar, fordi det er mindre hjulspinn. Ved kjøring på jordet med et trykk på 0,6 bar pakkes jorda til en dybde på 52 centimeter, mens ved et trykk på 1,6 bar pakkes jorda til en dybde på 63 centimeter. Komprimering som skjer på mer enn 50 centimeters dyp kan være permanent, fordi på en slik dybde brytes ikke jorda av frost eller jordarbeiding. Hvis jordpakking kan unngås, vil åkeren gi én prosent høyere avling per år.

– Mange bønder blir vant til å kjøre med samme dekktrykk hele året og til alle oppgaver. Som agronom kan jeg si at dette ikke er den beste måten å bruke traktor og dekk på. Høyt dekktrykk pakker jorda og reduserer utbyttet, sier Jens Christian Jensen, som ledet forskningen.

 

 

Tekst Tommi Pitenius Foto Valtra