share

Valmet 702S

En 702 kan gjenkjennes på et høyere panser som gir plass til turboladeren. Firehjulsdrift økte bruksområdene, selv om svingradiusen ble større. Ifølge en testrapport fra Vakola (State Agricultural Machinery Research Institute) i 1978, viste Valmet 702S gode ytelser med standardutstyr.

Valtras nåværende modellserier er F, A, N, T og S. Den største av disse er S-serien. Dagens S-serie representerer den tredje generasjonen produsert av Valtra og forgjengeren Valmet. Den første S-serien var Valmet 702S , som ble produsert i finske Suolahti allerede for 45 år siden. Neste generasjon S-serie ble på nytt produsert i Suolahti tidlig på 2000-tallet, og fra den gang har S-serien vært den mest kraftfulle blant Valtra-modellene. Den tredje generasjon S-serie ble introdusert i 2009. Den er nå bygget i Frankrike, som et fellesprosjekt med AGCO.

I 1971 ble 02-serien introdusert, den første modellen var Valmet 502. Den noe større 702 kom det påfølgende året, og i 1973 kom den enda større Valmet 1102.

Valmet 02-serien huskes for sine framskritt innen førerkomfort. Førerhusgulvet var flatt, og girspakene var flyttet til høyre side. Støynivået på førerplass var det laveste på markedet. Det er ikke rart at traktorer fra 02-serien var populære, spesielt på hjemmemarkedet i Finland.

En viktig ny produktlansering i 02-serien var Valmet 702S. Den kom i 1975 og styrket produktutvalget ytterligere. Den firesylindrede motoren med turbo var på 102 hestekrefter (SAE). Det var tydelig etterspørsel etter en traktor i denne størrelsen, og S-serien ble ønsket hjertelig velkommen i markedet. Den ble verdsatt som svært økonomisk og sterk.

SAE målestandard indikerer motoreffekt uten tilbehør og ble brukt på begynnelsen av 1970-tallet.

DIN indikerte motoreffekt fra svinghjulet med tilbehør, men uten drivverk.

Turboladede motorer ble svært populære, spesielt mot slutten av 70-årene, også på firesylindrede traktorer. Valmet var en forløper innen turboladere, spesielt på tre- og firesylindrede motorer. Turboens popularitet skyldtes økt drivstoffeffektivitet, et viktig poeng under energikrisen på 1970-tallet da prisen på drivstoff doblet seg på bare noen få år. I ettertid kan det sies at Valmets fremskritt også kom til rett tid.

Da firehjulsdrift ble introdusert på alle firesylindrede Valmet-traktorer på slutten av 70-tallet kunne selskapet tilby traktorer til alle behov. Modellserien ble oppdatert igjen i 1979, da traktorene fikk en litt lysere gulfarge og S-serien ble til Valmet 903.

02-serien traktorer

ModellMotorTransmisjonLansert
5022,7 l / 3-sylindre / 54 hk (SAE)6 + 2R1971
7024,2 l / 4-sylindre / 75 hk (SAE)8 + 2R1972
11024,2 l / 4-sylindre turbo / 115 hk (SAE)8 + 2R1973
702S4,2 l / 4-sylindre turbo / 102 hk (SAE)8 + 2R1975
6023,3 l / 3-sylindre / 58 hk (DIN)6 + 2R1978