share

Det franske vegdirektoratet velger Valtra og Noremat

Den teleskopiske klippearmen er eksklusiv for Noremat.

Valtra Team reiste til Rouen, hovedkvarter for Frankrikes Nord-vestlige interdepartementale vegdirektorat, for å møte brukere av Valtra-traktorer og Noremat-redskaper. DIR Nord-Ouest er et av 11 franske veiregioner og har ansvar for å vedlikeholde over 1000 kilometer med veier og motorveier i Seine-Maritime, Somme, Eure, Orne, Oise, Indre-et-Loire, Eure-et-Loir, Loir-et-Cher, Manche og Calvados.

De praktiske oppgavene inkluderer klipping av gress, beskjære trær ved siden av veiene og annet viktig vedlikehold, hovedsakelig om sommeren fra mai til oktober. I vinterhalvåret forhindrer de glatte forhold gjennom salting og rydding av snø. Vegdirektoratet har også oppgaver som for eksempel å overvåke veier for å forhindre ulykker og opprettholde trafikksikkerhet.

DIR Nord-Ouest drifter en maskinpark på 1000 kjøretøyer, der 750 er registrert for bruk på motorvei. Marc Reze er ansvarlig for å styre denne maskinparken.

Marc Reze, Guillaume Oger og Sylvain Prouet er fornøyd med sine skreddersydde Valtra-traktorer.

– Vi har et årlig budsjett for systematisk å erstatte de eldste maskinene, inkludert én eller to traktorer i året. Vi kjøper direkte fra UGAP som er det franske innkjøpsorganet. De nye traktorene sendes til Noremat for montering og deretter til forhandleren for klargjøring. Traktorene blir levert direkte til operasjonssentralen der de vil bli tildelt, klare til bruk, forklarer Reze.

Siden UGAP begynte å samarbeide med Valtra, vurderte DIR Nord-Ouest hvilken type traktorer som er optimale for deres bruk. Til sammen har de en maskinpark på 40 traktorer fra 90 til 200 hk. Den eldste traktoren stammer fra 2003 og har mer enn 9000 driftstimer. Utvalget av Valtra-traktorer utgjør sju traktorer, bestående av seks N134 HiTech og én N174 HiTech. De er alle utstyrt med en 2,3 m frontmontert Noremat-klipper og kantklipper bak med en klipperarm som rekker fra 5,50 til 8 meter.

– Vi trenger pålitelige, robuste og komfortable traktorer fordi vi jobber kontinuerlig med tung last. De må takle opptil fem tonn over høyre hjulpar når armen forlenges, sier Reze.

Noremat-designet gir utmerket stabilitet.

Mange grunner til å velge Valtra

Nye utslipp-, bremse- og vektstandarder har også påvirket valg av maskiner, særlig bruttovekten til klippeutstyr. Det franske vegdirektoratet valgte Valtra delvis fordi de tilbyr den høyeste bruttovekten i denne traktorstørrelsen, men også på grunn av Valtras unike funksjoner, som TwinTrac vendbar førerplass, reverserbar vifteblader, polykarbonatglass og blokkmønstrede dekk der alt montert fra fabrikk.

– De vendbare viftebladene er et perfekt alternativ når du arbeider under støvete forhold. Videre blir de levert på traktoren, så vi kaster ikke bort tid på å ettermontering, legger Reze til.

Kinematikken i Noremat-armen gjør den ideelt tilpasset forskjellige oppgaver.

– Det er fantastisk hvor mye mer behagelig den er enn min gamle traktor. Den er ikke for stor, den er veldig stabil og manøvreringsevnen er bedre. Den er lett å bli vant til, selv om det bare har gått en måned siden det ble levert. Førerhuset er veldig romslig og har mye plass. Jeg kan også programmere hastighetene mine forover og bakover før jeg begynner å arbeide, sier Guillaume Oger, en av førerne av N174 HiTech.

– Hvis jeg kunne hatt denne traktoren da jeg selv var maskinfører, hadde det vært en luksus, legger Sylvain Prouet til, teamleder i Rouen.

All service og vedlikehold utføres av lokale Valtra-forhandlere.

– Vi kommer godt overens med forhandlerne, noe som er viktig da alle maskinene våre blir vedlikeholdt av dem, bekrefter Marc Reze.

Valtra-Noremat kombinasjonen blir høyt verdsatt av DIR Nord-Ouest. Anskaffelse direkte gjennom det offentlige innkjøpsorganet UGAP letter beslutninger, bestilling og leveranser, da traktorene og redskapene blir levert direkte til sentrene der de skal være i drift. Sammen utgjør Valtra og Noremat det perfekte partnerskapet for å opprettholde de grønne områdene ved veikantene nord-vest i Frankrike.

Noremat og Valtra Unlimited slår seg sammen

Noremat har en lidenskap for nyvinning for profesjonelle

Noremat ble grunnlagt i 1981 i forstedene til Nancy og har nå 280 ansatte.

Noremat er et fransk selskap som er opptatt av å betjene entreprenører som er involvert i vedlikehold av veikanter og sidearealer. Noremats utvalg av redskaper og tjenester blir referert til i navnet på selskapet: for å gi fagfolk en NOuvelle REntabilité du MATériel – ny effektivitet fra materialer.

Noremat kantklippere har flere detaljer som forbedrer kjørekomfort, enkel vedlikehold, produktivitet og holdbarhet. Ved å jobbe direkte med brukere og legge til opptil 25 000 kontakter per år, har Noremat utviklet et utvalg av 21 kantklippermodeller med rekkevidde fra 4,20 til 8,30 meter. Noremat har 31 franske og internasjonale patenter, og 5,5 prosent av omsetningen er investert i FoU, noe som gjenspeiler hvordan Noremat gjør innovasjon til en sentral bærebjelke i sin forretningsutvikling.

Noremat ble grunnlagt i 1981 i forstedene til Nancy i Frankrike, sysselsetter 280 ansatte og har en årlig omsetning på 62 millioner euro. Selskapets kontinuerlige vekst i nesten 40 år kan også tilskrives sin kvalitetsservice. I høysesongen har de et lager av reservedeler tilsvarende 2,5 måneders forbruk, og 96 prosent av delene blir levert innen 24 timer. Ettersalgsapparatet består av 52 tekniske spesialister som fører tilsyn med oppstart av utstyret, gir opplæring til førere og mekanikere samt hjelper kunder på arbeidsstedet eller via telefon.

Internasjonalt er Noremat avhengig av et nettverk av partnere etter nøye utvalg for sin profesjonalitet og dedikasjon til å tilby service av høy kvalitet. Noremat kantklippere leveres i tretti land i Europa, Australia, Brasil og Afrika. Noremat-redskaper er nå tilgjengelig for Valtra-kunder via Valtra Unlimited studio.