Janne Seppälä er en maskinentreprenør fra Liminka, Finland, og hans Valtra-traktorer har opparbeidet seg 92 782 driftstimer, og vært på service 184 ganger. Janne får all service utført hos en autorisert Valtra-forhandler.
– Siden jeg gjør mye tungarbeid med traktorene mine, lønner det seg å ta godt vare på dem. For profesjonelt entreprenørarbeid må maskinene være i drift hele tida. Jevnlig service på traktorene bidrar til å forebygge problemene før de skjer, selv om det ikke alltid er mulig, sier Janne.
Han eier for øyeblikket en T182 Direct, en T202 Direct, en T203 Direct og en N163 Direct. Han har også tidligere eid en rekke andre Valtra- og Valmet-traktorer, blant annet en N142 Direct som ble byttet ut med en av de nye traktorene. Janne har en liten gård, men jobber for det meste som maskinentreprenør med brøyting og torvbryting.
Traktoren reparert på én dag
Når du utfører tunge maskinoppgaver, vil det alltid kunne skje noe med maskinene. I slike sjeldne tilfeller, er det viktig at man har et bra tilbud når du har behov for reparasjoner og reservedeler. Janne Seppälä har bare godord om den autoriserte Valtra-mekanikeren, Reijo Kontiokari, som nylig gikk av med pensjon.– Jeg har alltid kunnet ringe om vedlikehold og reservedeler, selv på kveldstid og i helgene. Servicen har alltid vært rask. En gang brøt for eksempel traktoren sammen mens jeg holdt på med torvbryting, men den var tilbake i drift mindre enn 24 timer senere. Det tok med andre ord mindre enn en dag å hente traktoren fra torvmyren, laste den på en tilhenger, ta den med til serviceverkstedet, utføre alle nødvendige reparasjoner, frakte den tilbake til gården, sette på dobbelthjulene igjen, og få den tilbake i arbeid. Kona mi kjørte til Suolahti på kvelden for å hente nye deler mens det ble arbeidet på traktoren på verkstedet, minnes Janne.
Enda viktigere enn å få reparert feilen raskt, er det å forebygge at problemer oppstår i utgangspunktet. I høysesongen på torvmyrene, når traktorene drives hardt, kan det hende du må utsette service med opptil hundre driftstimer, men selv da klarer du å skifte motoroljen i tide. Janne setter sin lit til originaldeler og -oljer.
– Jeg vet ikke om Valtras egen olje er den beste i verden, men den fungerer i alle fall godt i Valtra-traktorene. Det lønner seg også å bruke originaldeler og -oljer samt autoriserte mekanikere, i forhold til garantien, og for at annenhåndsverdien på traktoren skal bli så høy som mulig.
Janne Seppälä synes det er enkelt å tilkalle sin mekaniker og reservedelsforhandler. Hvis for eksempel en varsellampe skulle tennes, tar han bare bilde av den med mobilen, sender bildet til mekanikeren, og får svar med en gang på hva han bør gjøre. •