share

Norskutviklet selvkjørende Valtra

I samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt og den norske teknologibedriften Yeti Move er Valtra med på utviklingen av selvkjørende traktorer for bruk i blant annet Forsvaret. De første forsøkene viser lovende resultater.

Tekst og foto: Lars Ovlien

– Vi har jobbet med ulike autonome kjøretøyer siden 2016. Nå er vi i testfasen av en fabrikklevert Valtra T234 Direct, som ubemannet kan følge etter et ledekjøretøy. Det er en helt vanlig fabrikklevert Valtra-traktor med kamerateknologi fra Forsvarets forskningsinstitutt og programvare fra oss, forteller John Emil Halden, Chief Operating Officer i den norske teknologibedriften Yeti Move.

I begynnelsen av mars ble den selvkjørende traktoren prøvekjørt på Eggemoen flyplass utenfor Hønefoss, utstyrt med Nokian vinterdekk, en FMG krokløfthenger og transportkasser fra norske Krokkasser.no

– Vi tester autonom kjøring der vi har festet en stor QR-kode på ledebilen. Et kamera i traktoren leser av symbolet og traktoren følger etter, men vi kan også benytte for eksempel GPS-teknologi.

Valtra har lang erfaring med leveranser til Forsvaret i en rekke land og kan levere ferdig utstyrte traktorer fra fabrikk. Det gjør det enkelt og rimelig å utstyre en traktor sett i forhold til alternativene.

John Emil Halden i Yeti Move, Katrine Mygland Dybwad fra Forsvarets forskningsinstitutt og salgssjef Tor Jon Garberg fra Valtra under testkjøringen av en autonom Valtra T234 Direct på Eggemoen i mars 2021.

– I første omgang ser vi på bruk til forsyninger ut til fronten, men det ligger en rekke muligheter for bruk av kommersielle traktorer i Forsvaret, forklarer Katrine Mygland Dybwad, seniorrådgiver i Forsvarets forskningsinstitutt.

I teorien kan en ledebil ha en hel kolonne av autonome traktorer bak seg. Og bruken av autonome traktorer er ikke begrenset til militært bruk.

– Valtra har standard GPS-teknologi som gir nøyaktighet ned til noen får centimetere, og det er enkelt for oss å koble oss på styresystemene. Det gjør det enkelt og rimelig å konfigurere en Valtra for autonom kjøring. Bruken kan like gjerne være flyplassvedlikehold, gressklipping eller en rekke andre ting, og det er ingenting i veien for at en slik traktor kan benyttes som en helt vanlig traktor ved siden av. Noe som gir et bedre utnyttelse og høyere annenhåndsverdi, understreker Halden.

Testkjøring av selvkjørende Valtra