share

Norskutviklet selvkjørende Valtra

Testkjøring av selvkjørende Valtra

I samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt og den norske teknologibedriften Yeti Move er Valtra med på utviklingen av selvkjørende traktorer for bruk i blant annet Forsvaret. De første forsøkene viser lovende resultater.

Tekst og foto: Lars Ovlien

– Vi har jobbet med ulike autonome kjøretøyer siden 2016. Nå er vi i testfasen av en fabrikklevert Valtra T234 Direct, som ubemannet kan følge etter et ledekjøretøy. Det er en helt vanlig fabrikklevert Valtra-traktor med kamerateknologi fra Forsvarets forskningsinstitutt og programvare fra oss, forteller John Emil Halden, Chief Operating Officer i den norske teknologibedriften Yeti Move.

I begynnelsen av mars ble den selvkjørende traktoren prøvekjørt på Eggemoen flyplass utenfor Hønefoss, utstyrt med Nokian vinterdekk, en FMG krokløfthenger og transportkasser fra norske Krokkasser.no

– Vi tester autonom kjøring der vi har festet en stor QR-kode på ledebilen. Et kamera i traktoren leser av symbolet og traktoren følger etter, men vi kan også benytte for eksempel GPS-teknologi.

Valtra har lang erfaring med leveranser til Forsvaret i en rekke land og kan levere ferdig utstyrte traktorer fra fabrikk. Det gjør det enkelt og rimelig å utstyre en traktor sett i forhold til alternativene.

John Emil Halden i Yeti Move, Katrine Mygland Dybwad fra Forsvarets forskningsinstitutt og salgssjef Tor Jon Garberg fra Valtra under testkjøringen av en autonom Valtra T234 Direct på Eggemoen i mars 2021.

– I første omgang ser vi på bruk til forsyninger ut til fronten, men det ligger en rekke muligheter for bruk av kommersielle traktorer i Forsvaret, forklarer Katrine Mygland Dybwad, seniorrådgiver i Forsvarets forskningsinstitutt.

I teorien kan en ledebil ha en hel kolonne av autonome traktorer bak seg. Og bruken av autonome traktorer er ikke begrenset til militært bruk.

– Valtra har standard GPS-teknologi som gir nøyaktighet ned til noen får centimetere, og det er enkelt for oss å koble oss på styresystemene. Det gjør det enkelt og rimelig å konfigurere en Valtra for autonom kjøring. Bruken kan like gjerne være flyplassvedlikehold, gressklipping eller en rekke andre ting, og det er ingenting i veien for at en slik traktor kan benyttes som en helt vanlig traktor ved siden av. Noe som gir et bedre utnyttelse og høyere annenhåndsverdi, understreker Halden.